فیلم هایی که روی خط قرمز حرکت میکنند هم باید دیده شوند/ درست دیدن و شنیدن را به بچهها آموزش دهیم
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۵۴۷۹
عضو هیئت انتخاب فیلم های ایرانی جشنواره چهل ونهم رشد معتقد است باید فضای جشنواره رشد را بیش از پیش باز کرد و به فیلم هایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند، مجال دیده شدن داد چرا که همین آثار جنبه آموزشی و تربیتی بسیاری دارند.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما و عضو هیئت انتخاب چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی آموزشی تربیتی رشد اظهار کرد: مجموع فیلم هایی که توسط اعضای هیئت انتخاب بررسی شد متشکل از آثاری با کیفیتهای مختلف بود و تلاش کردیم فیلمهایی را انتخاب کنیم که با پروتکل جشنواره همخوانی داشته باشد و اینکه نگاه کودک و نوجوان و بحث آموزشی در آن مستتر باشد، همچنین فیلم هایی که رویکرد انسانی و زبانی جهان شمول داشته باشد را نیز در نظر گرفتیم و سعی کردیم این آثار را مد نظر قرار بدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: به نظرم کیفیت آثار نسبت به سالهای گذشته افت کرده که دلیلش ارزان شدن و سختتر شدن فیلمسازی است و بسیاری برای همین آزمون و خطا فیلم میسازند. البته این در ذات خودش اتفاق خوبی است و باعث میشود افراد دست به تجربه بزنند اما از یک منظر دیگر این اتفاق می تواند آسیب رسان هم باشد. در نهایت تلاش ما این بود فیلمهای دیدنی را انتخاب کنیم که صاحب اندیشه بوده و حرفی برای گفتن داشته باشند.
به جای کم کردن از کیفیت فیلمها، سطح سواد مخاطب را بالا ببریم
سجادی حسینی با اشاره به اهمیت جشنواره رشد در ایجاد فضایی پویا در فضای آموزشی تأکید کرد: همواره تلاش بر این بوده که این جشنواره به حیات خودش ادامه بدهد و دیده شود اما فکر میکنم باید نوع نگاه به این جشنواره را تغییر داد و به نوعی فضا را بازتر کرد و ریسک پذیرتر شد و حتی فیلمهایی که روی خط قرمز هم حرکت می کنند باید دیده شوند. برخی فیلمها موضوعی را مطرح میکنند که در بدو تماشای آن شاید این نگرانی را به وجود بیاورد که ممکن است بدآموزی داشته باشد اما هرچه پیش می رود متوجه می شویم که این فیلم در حکم زنگ خطر است و نشان میدهد حرکت در یک مسیرهایی چه مخاطراتی دارد و به نظرم باید اینها دیده شوند. برهمین اساس باید سطح سواد مخاطبان را بالا ببریم نه اینکه سطح کیفی فیلمها را کاهش دهیم.
این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به این که سینما میتواند بخشی از محتوای آموزشی را تأمین کند و در تربیت تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: به نظرم ذات نصحیت کردن میتواند مخاطب را پس بزند و باید بین شعر و شعار فاصله ایجاد کرد. اگر به فیلمهایی که مستقیم آموزش میدهند دقت کنید متوجه میشوید تأثیر آنها محدود به زمان نمایش آن و آموزشی است که میدهند و پس از آن هم به پایان میرسد. ولی اگر این اتفاق در یک کالبد دراماتیک و هنری رخ بدهد و آموزش در لایه های زیرین آن باشد، تأثیرش روی ناخودآگاه اتفاق میافتد. شاید در این حالت با فرایند زمان بری مواجه باشیم اما در نهایت یک آموزش و فرهنگ نهادینه شده خواهیم داشت که اثرش دو چندان می شود. بنابراین تجربه ثابت کرده آموزش مستقیم نتیجه مطلوبی ندارد و باید این سمت و سو را تغییر داد.
«رشد» باید از تلویزیون شجاعتر باشد
این عضو هیئت انتخاب عنوان کرد: به نظرم باید درست دیدن و شنیدن به بچه ها آموزش داده شود. تلویزیون تأثیر خودش را می گذارد و رسالت خودش را انجام میدهد و ما باید سعی کنیم به سمت تلویزیون نرویم و کار خودمان را انجام دهیم. تلویزیون تلاش خودش را در راستای آموزش و سرگرم سازی انجام میدهد و ما نیز در سینما باید راه خودمان را پیدا کنیم، بنابراین جشنواره رشد باید شجاعتر باشد و چیزهایی که در تلویزیون نمیبینیم را در جشنواره هایی همچون رشد پیدا کنیم در غیر این صورت مجموع فعالیت های ما تکرار مکررات است که در نتیجه باعث رخوت می شود و تاثیر و اهمیت خودش را از دست می دهد.
این کارگردان در ادامه عنوان کرد: ما سعی کردیم امسال فیلم هایی را انتخاب کنیم که ترکیبی از تجارب متفاوت اعم از فیلمسازان و معلمانی باشد که درباره مقوله نوجوان و مسائل آنها حرف می زنند. به نظرم امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت و حمایت بیشتر باعث می شود این جشنواره هم کارش را بهتر انجام دهد اما باید آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتری درباره آن صورت بگیرد.
وی افزود: جشنواره رشد یکی از قدیمی ترین جشنواره هاست که به صورت بین المللی برپا می شود و حیف است نحیف شود و نباید فقط آن را محدود به فیلمهای آموزشی و دینی کرد چرا که معتقدم مقوله سینما با انسان در ارتباط است و هر حرکت درست انسانی یک حرکت دینی است و باید به این فیلمها کمک کرد تا دیده شوند.
جشنواره رشد نیازمند تبلیغات و آگاهی بخشی بیشتری است
سجادی حسینی در پایان یادآور شد: ما نیاز داریم تبلیغات گستردهتری نسبت به این جشنواره صورت بگیرد و فقط صرف برگزاری جشنواره مدنظر نباشد. به نظرم این جشنواره باید از فضای تشریفاتی و برگزاری صرف در فضای اداری و کارمندی خارج شده و رویکرد هنری به خود بگیرد. خوشبختانه امسال جشنواره نگاه تشریفاتی ندارد و دبیر جشنواره فردی هنرمند است و فضای سینما را می شناسند و همین مسئله هم در روند اجرایی آن تاثیرگذار است. چیزی که من از بیرون می شنوم این است که جشنواره رشد، رویداد مهمی نیست در حالی که معتقدم اتفاقا جشنواره رشد بسیار مهم است و باید مهم تر هم باشد و به همین دلیل نیازمند حمایت است. ضمن اینکه در ایامی هستیم که جشنواره های متعددی در حال برپایی و یا در آستانه برگزاری است و همین مسئله باعث کاهش ریزش مخاطب میشود، بنابراین باید به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی توجه بیشتری کنیم.
چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی آموزشی و تربیتی رشد از ۲۴ آبان تا اول آذر در تهران و کلیه شهرستانهای استان تهران برگزار میشود و پس از آن از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، تمامی استانهای کشور بهتدریج میزبان این جشنواره خواهند بود.
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزارکننده این رویداد بینالمللی بهدبیری وحید گلستان است.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: کاوه سجادی حسینی فیلم های کودک و نوجوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است
مسئولان نخستین جشنواره ملی سرود فجر به تشریح اهداف و مراحل مختلف جشنواره پرداختند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، ظهر امروز سهشنبه 18 اردیبهشت 1403 در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و حسین صیامی مدیر اجرایی جشنواره ملی سرود، در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا توضیحاتی درباره مرحله پایانی جشنواره و آنچه تا کنون انجام شده، ارائه کنند.گروههای سرود در مرحله تنظیم آثار هستند.
در ابتدای این نشست حامد جلیلی در تشریح مراحل انجام شده در جشنواره ملی سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر از مهرماه سال 1402 آغاز و فراخوان منتشر شد. حدود 800 گروه ثبت نام کردند که از این میان 81 گروه وارد مرحله داوری و در نهایت سی گروه به مرحله پایانی رسیدند.
جلیلی ادامه داد: مناطقی که در آنها داوری انجام شد؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران بودند. پس از پایان مرحله دومِ جشنواره مرحله منتورینگ یا راهبری آغاز شد. قرار است گروههای راه یافته به مرحله نهایی با ارکستر زنده به اجرا و رقابت بپردازند. هم اکنون گروهها در مرحله تنظیم آثار برای حضور در مرحله نهایی هستند.
جلیلی تأکید کرد: مرحله پایانیِ جشنواره 10، 11 و 12 تیر و مراسم اختتامیه 14 تیر سال جاری(1403) برگزار میشود.
حمایت از گروههای کُر و آکاپلا برای تقویت سرود
در ادامه این نشست خبری، امیرحسین سمیعی رئیس جشنواره سرود فجر گفت: تقویت سرود هدف اصلی ماست. برای تقویتِ فنیِ گروههای سرود به شیوه آکادمیک به سمت حمایت از گروههای کر و آکاپلا میرویم. تلاش ما این است که در حوزه آموزش و اجرا شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها باشیم.
سمیعی درباره استعدادهای شهرستانهای مختلف در حوزه سرود تاکید کرد: ما سفرهای استانی را از هفته گذشته آغاز کردهایم و مدیر دفتر سرود هم در این سفرها همراه ما بود که یکی از اهدافمان کشف استعدادهای سرودی است. میخواهیم شرایط را برای ارائه آثار گروههای سرودِ سراسر کشور در قاب رسانه و اجراها فراهم کنیم.
او ادامه داد: در سفر شیراز و بوشهر با بزگوارانی از این گروههای حرفهای نشست داشتیم. در برخی استانها مربیان تکنیکی و ورزیدهای داریم. مثل شیراز که گروههای کُر حرفهای تشکیل دادهاند. مسیری جاری در شناسایی گروههای سرود داریم. در حال حاضر ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسیم اما ارتقاع سطح کیفی شاید بارقههایش را یک سال بعد ببینیم.
مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مقوله سرود، مقوله همافزایی این ظرفیتهای مردمی لست. سرودها معمولا از جوششهای مردمی سرچشمه گرفتهاند.
هدف جشنواره ارتقای کیفی سرود است
سمیعی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فعالیتهای موازیِ ارگانهای مختلف در حوزه سرود گفت: مبنای سرود تحت نظر نهادهایی انجام میشود که اشتراکهای نظارتی دارند. محورهای سرود معمولاً مشخص است. بحث ما در کیفیت ارتقای موسیقی و شعریِ سرود است. برخی از سرودها خودجوش است که بحث دیگری دارد. سنجش این سرودها در جشنوارههای ما انجام میشود. اگر کمیت بیشتر شود، وزارت ارشاد ورود میکند.
او تاکید کرد: وقتی صحبت از آکادمیکتر شدن گروههای سرود میکنیم بخش مهمی از آن در همکاری با دانشگاه است. برای مربیان سرود و استعدادهای سرود کلاسهای آموزش در مراحل و سطوح مختلف برگزار کنیم. دانشگاه میتواند استعدادها را به ما معرفی کند تا در ترتیب و آموزش گروهها چه کلاسهای درسی میتواند در نظر گرفته شود. مربیان پرورشی را برای ارتقای سرود آموزش میدهیم.
در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی درباره تفاهم با آموزش و پرورش برای ارتقای سرود در مدارس گفت: تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش داشتهایم که براساس آن آموزش مربیان پرورشی برعهده دفتر سرود باشد و این اتفاق امسال رخ میدهد.
رویکرد جدید آموزشوپرورش در حوزه سرود و تئاتر دانشآموزانجلیلی افزود: سرود بحثی جهادی است. گروههای سرود هزینههایشان آنقدر زیاد نیست. بیشتر اجراها شکل جهادی دارند. هدف اصلی ما حمایت از گروههایی است که ظرفیت دارند ولی امکانات لازم را ندارند.
مدیر دفتر سرود گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد 6 هزار گروه سرود در ظرفیتشان دارند. ما برای فراخوان از این ظرفیتها استفاده کردیم و بسیاری از گروههای شرکت کننده در جشنواره از طریق همین کانون مساجد بودند. جشنواره سرود مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت.
در بخش دیگری از این نشست امیرحسین سمیعی گفت: باور دارم که سرود اتفاقی مؤثر است. میتواند در قالبهای محتوایی مختلف ایفای نقش کند.
او ادامه داد: جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک میکنیم چرا که خلاء آن را احساس میکنیم. در دورهای بهترین گروههای سرود را در آموزش و پرورش میدیدیم. اما اکنون اینگونه نیست. ما دنبال علت این ماجرا هستیم. به همین علت است که به سمت آکادمیک کردن سرود میرویم. توجه و تاکید ما به گروههای کر است. این اتفاق در سالهای گذشته نیافتاده است. بسیاری از آثار ارزشمند سرود را گروههای کر خواندهاند.
سمیعی تأکید کرد: ما به راهبری مجهز برای اجماع ظرفیتهای سرود در سراسر کشور نیاز داریم. ما تلاش میکنیم تا با مرجع قرار دادن جشنواره تلاش کنیم تا همه این گروهها و مراجع را حمایت کنیم و آنها را از نظر کیفی بالا ببریم.
انتهایپیام/